úterý 9. května 2017

Dovýroby papíru


Zúčastnila jsem se exkurze Dovýroby papíru pořádanou projektem Dovýroby, který už podle názvu ukazuje,
že se jedná o nevšední výlety do designérských studií a dílen zabývající se řemeslnou výrobou.

V rámci této exkurze jsme prošli tři lokace - grafické studio Voala, papírnictví Papírna a ateliér krasopísma, Pen Pals

Napřed jsme šli do grafického studia Voala, které se věnuje grafickému designu všeho druhu, ale má jednu neřest – lásku k papíru. Pro svou potřebu si kdysi začali výrabět jednoduché a minimalistické deníky, které vedly až k dnešnímu eshopu. Sympatický manželský pár nám vyprávěl historky z výroby deníků i z chodu grafického studia. Moc se mi líbil celý ateliér, který se rozkládal do několika místností a každá z nich měla jiný účel. Nejvíce mě zaujala samosebou knihařská místnost, která byla úžasně organizovaná a uklizená. Víte, když děláte zrovna papírové řemeslo, tak tvoříte ohromné množství různých odřezků a papírů, a to se těžko uklízí! Nutno dodat, že knihař, který nemá pořádkumiluvné geny (a že takoví jsou!), pod těmi papíry jednoho dne zmizí :D 

Během této exkurze mě napadlo, že většina účastníků vlastně nebyla z oboru, a tak i když se třeba dívali na řezačku nebo lis, nemohli vědět, jak to vypadá při práci. Vybavuji si, když mi jeden mistr knihař ukazoval stroje v knihařské dílně, vždy ukázal, co to zhruba dělá. Třeba taková řezačka, zlatička nebo výsekovka mě fascinují dodnes :D
Ale to už spadá pod regulérní knihařskou dílnu, a také na to asi nebyl čas a prostor...

Potom jsme se přesunuli do malého obchůdku Papírny. Ano, slovo “malé” bylo klíčové, protože jsme se museli rozdělit na dvě skupiny, abychom se tam vůbec vešli na workshop výroby deníčku. Druhá skupina musela čekat venku, což zrovna padlo na podezřele chladný duben, tak byla trochu zima, ale dalo se to ;) Venku jsme poslouchali příběh
o Papírně, jejich začátcích, sortimentu a výrobě, která se bohužel odehrává jinde, ale vynahradili jsme si to výrobou vlastního sešitu! Jejich ambicí je obchod rozšířit a mít výrobu pospolu se showroomem. Papírna nabízí hlavně širokou barevnou škálu obálek a sešitů, ale také například originální razítka. Při workshopu jsme si vyrobili jednoduchý prošívaný sešit, což zvládne každý. Nakonec jsme si ho mohli ozdobit razítky, která mě opravdu nadchla.
Je libo razítko avokáda, velryb nebo hrášku? Ano, prosím! Varování: je to návykové a zábavné.
Jak jsem mohla tak dlouho žít bez razítek?! 

Nakonec jsme se vydali do ateliéru krasopísma, Pen Pals. Duo Karolína a Rozi nám vyprávěly, jak to všechno začalo a čím se nyní zabývají. Rozi organizuje, vymýšlí a hlavně přiměla Karolínu ke spolupráci na tomto projektu. Karolína se zabývá letteringem a učí na workshopech krasopísmo, tedy psát správně a krásně. Co krásně… nádherně! Upřímně, myslela jsem si, že mě tady nic nepřekvapí, protože často a ráda píšu okrasné nápisy, typografická loga, takže jsem si myslela, že psát umím dobře (narozdíl od jiných, kteří by mohli mít z fleku ateliér Škrabopísma :D). No, jakmile začala Karolína vysvětlovat základy a logické napojování písmen a přitom psala tužkou, fixem nebo inkoustem, spadla mi čelist. Zjistila jsem, že nejspíš neumím ani držet správně plnící pero a rozhodně neumím tolik stylů.
A taky, že si musím počíhat na jejich workshop, protože to stojí za to:)

To mě zaujalo asi nejvíce, protože to fascinující na řemeslu je samotný řemeslník při práci.
Ne, takhle to nemyslím! :D (Ano, dámy, někdy i ten řemeslník, že;) Ale hlavně ruce a řemeslo, které najednou ožívá. Výrobní prostor je zajímavý, ale k tomu, abychom pochopili, co a jak se dělá, je potřeba vidět to v akci,
protože potom je to dechberoucí. 

Dovýroby nabízí všelijaké exkurze, třeba do výroby aut, šperků nebo porcelánu,
takže koho zajímá, jak se co dělá, neváhejte! Všechno bylo dobře zorganizované a potěšila mě i uvítací výslužka v papírovém sáčku s vizitkou, odznáčkem a Fidorkou, což zahrálo na mou nostalgickou strunu, a tak jsem si připadala opravdu jako na výletě, kde jsme takové svačinové sáčky vždycky vyfasovali :)
Ještě poslat pohled z výletu babičce a bylo by to dokonalý ;)

Grafické studio Voala










Papírna + workshop









Ateliér krasopísma Pen Pals


Nejlepší perník!

Žádné komentáře:

Okomentovat